08 May 2013

Suara Sumbang

Ada suara yang singgah di halwa telinga ni.

"Banyak sangat pantang untuk anak.Gula garam tak boleh.Itu ini tak boleh.Tengok,anak ko selalu je sakit.Makan keras sikit jadi sembelit.Makan pelik sikit terus cirit birit.Badan pun tak membesar."

Dan.

"Kenapa tak vaksin anak?Tak takut ke anak kena penyakit nanti.Negara kita ni ramai pendatang asing.Macam-macam penyakit dorang bawa.Nanti anak dah sakit nak jawab apa?Semua anak saya vaksin.Alhamdulillah sihat sepanjang tahun.Pasal halal atau haram vaksin tu kita berserah je.Ko tak sayang anak ke? "

Lagi.

"Kenapa anak ko ni kurus sangat,tak bagi makan ke?Bagi la makan nestum.Beli susu mahal sikit supaya berat anak bertambah."

Saya senyum dan jawab.

"Saya sayang anak sebab tu saya kawal pemakanan dia.InsyaAllah ada banyak masa lagi untuk anak saya makan macam-macam.Apa yang saya utamakan makanan yang dimasak sendiri.

Saya dah baca banyak kajian pasal vaksin dan kandungan bahannya.Baca juga pengalaman ibu kesan vaksin terhadap anaknya.Saya tak nak bahan asing masuk dalam badan anak saya.Lagi pun vaksin ini tak diwajibkan.Ibubapa boleh pilih nak vaksin atau tidak.Alhamdulillah jika anak anda sihat."

Apa yang saya tekankan di sini ialah HAK.
Masing-masing ada hak.
Terpulang nak bagi anak apa dan segala tanggungjawab terbeban di bahu sendiri.
Apa yang penting,hormati keputusan orang lain.
Jangan pertikaikan nilai kasih ibubapa pada anak.




2 comments:

UmmiZulaikha said...

ye sye setuju :)

Nur Zulya said...

Terima kasih Ummi :)