08 May 2013

Biskut Famous Amos

Tak ingat dimana ambil resepi ni.
Diharapkan tuan punya halalkan perkongsian resepi dia.
Cita-cita tinggi nak buat biskut raya sendiri.
Ini percubaan yang pertama.
Percubaan yang pertama dah menderhaka sikit.
Acaner?




Bahan-bahan:

1 cawan butter ( saya tukar minyak masak)
1/2 cwn tepung gandum
1/2 cwn tepung jagung
1 s/k soda bicarbonat
1 cawan gula halus (saya guna gula kasar)
1 cawan gula perang (tak letak)
2 1/2 cawan oat yg dimesin halus (sukat oat dan kemudian dimesin hingga halus)
12 oz. chocolate chips (eryne gune brand Hershey)  - saya guna brand NONA
1/2 s/k garam
9 oz. chocolate Cadbury (parut) - - saya tukar 1/2 tepung brownies
2 biji telur
1 s/k baking powder
1 1/2 cawan chopped nuts (eryne gune walnut, almond & hazel) - tak letak
1 s/k vanilla

Cara:

1. Pukul butter dan gula hingga gebu.
2. Masukkan telur dan vanilla, campurkan tepung, oat, garam, baking powder dan soda bikarbonat.
3. Masukkan chocolate chips Hershey, Cadbury bar (yg dah di parut) dan kekacang, sebatikan semua bahan dan gaul rata.
4. Kemudian sudukan ke dalam loyang dlm jarak 2 inci.
5. Bakar dalam 15min pd suhu 170 degree celcius.
 
 
 
Hasilnya -
 



Nota :

1.Alas dulang dengan kertas minyak agar biskut tak melekat. (saya guna kertas A4)
2.Ambil secubit sederhana saiz (biskut akan mengembang) letak di dulang kemudian tekan sedikit menggunakan garpu.
3.Tunggu sejuk kemudian keluarkan dari dulang.


 

No comments: