18 October 2012

Bahaya Pengambilan Vitamin C Berlebihan

Kepercayaan bahawa vitamin C memberikan keajaiban untuk mengekalkan tahap kesihatan bermula apabila seorang saintis, LINUS PAULING menulis di bukunya, HOW TO LIVE LONGER AND FEEL BETTER yang mencadangkan rawatan menggunakan vitamin C yang berdos tinggi.

Linus Pauling bersama Irwin Stone mencadangkan pengambilan vitamin C melebihi 10 gram sehari.Pendapat mereka ditolak oleh kebanyakkan saintis kerana kajian hanya di buat ke atas pemakana spesis primates dan cadangan mereka mengenai vitamin C secara berlebihan dan dos yang terlalu tinggi.

Terdapat kajian yang mengatakan:

~ Vitamin C membantu pesakit yang mengalami lepuhan akibat kecederaan terbakar tetapi apabila kajian ini diulang ia tidak memberi kesan yang diharapkan.

~ Vitamin C menyebabkan penyerapan zat besi yang banyak dan memudaratkan pesakit.

~ Kesan sampingan akibat pengambilan melebihi 3 gram sehari adalah cirit birit.

~ Kadar penyerapan ceruloplasmin mejadi rendah dan individu mengalami tanda-tanda kekurangan zat copper dalam badan.

~ Pengambilan vitamin C yang berlebihan untuk jangka masa yang panjang meningkatkan kebarangkalian mendapat katarak pada wanita berumur.
-
~ Bagi individu yang mempunyai masalah kekurangan enyzme glucose-6-phosphate-dehydrogenase (G6PD) harus berhati-hati dalam pengambilan vitamin C kerana mereka boleh mengalami kekurangan darah akibat sel darah merah menjadi pecah akibat hemolytic anemia akibat pengambilan vitamin C secara intravenous atau berlebihan.

~ Pengambilan vitamin C berlebihan oleh pesakit ginjal boleh menyebabkan kematian.

~ Vitamin C tidak memanjangkan umur pesakit kanser tetapi menganggu keberkesanan rawatan kemoterapi.

Oleh itu,pengguna diminta berhati-hati dalam pengambilan vitamin C dan suntikan vitamin C adalah tidak digalakkan.

Rujukan : Dr. Zubaidi blog

7 comments:

melakavolkstour said...

salam.saya tak pandai dalam perubatan..untuk makluman,ada ssetengah point yg dr zubaidi cakap berdasarkan journal.namun journal itu harus dibaca habis,bukan hanya citation..eg: vit-c dalam pemulihan kanser.sememmangye cancer patient tidak dibenarkan memakan vit-c yg berlebihan kerna sifat antioksida vit-c itu.menyebabkan ubat kemoterapi jd tidak berkesan..kajin dr linus pauling tidak menyatakn vit-c dimabil berserta dengan ubat kemoterapi,sebaliknya its an adjuvant therapy.paham !! siapa dalam kewarasan nak makan vitamin -c seberat lebih setengah kilo? 883gram.. gila!! itu menyatakn fakta tak masuk akal..u makan la buah oren 883 gram,.tengok apa jadi..seharusnya diingat vitamin c juga adalah vitamin larut dalam air.bukan lemak..masalh vit c menyebabkan ginjal rosak pula.terjadi jika vitamin-c diambil secara berlebihan"(883gram)".sudah terang lagi bersuluh.kerosakan ginjal terjadi lepas transplant ginjal baru dan disuntik dengan vitamin-c..(journal).mereka yg ada masalh ginjal tidak dibenarkan mengambil vitamin-c injection keran buah puinggangnye udah rosak.fungsi ginjal adalah serupa penapis.jika penapis udah rosak,takke makin rosak.lagi2 vitamin-c juga diproses tempat akhirnya di ginjal sebelum di lepaskan menjadi air kencing jika badan kita mendapati vit-c berlebihan ,jika kurang diserap kembali..
makanya,sebelum anda membuat kesimpulan dan membuat org ramai(layman) menjadi lebih confius.bacalah fakta perubatan terlebih dahulu.kaji setiap fakta yg nak disampaikan kepada (layman) sebelum mengatakn sesuatu itu tak baik. anda seorang yg profesional.so before makin any advice,remeber there is someone lese is more knowledge than u and they are obeserving. salam.

Home4health said...

wslm.terima kasih ats komen panjang lebar.artikel ini saya hanya copy paste dari blog dr zubaidi.anda selayaknya komen sahaja di blog beliau.

shidah said...

blogwalking ke sini cari info ttg vitamin C. thanks ye for sharing.. ada baca jugak posting panjang di blog dr zubaidi :)

jom berkunjung ke blog saya ek :) kalau sudi kita exchange link blog :)

Home4health said...

ok,sekejap lg saya tinggalkan jejak di blog Shidah :))

yana said...

Salam zulya,t.kasih atas inisiatif artikel ini..saya rasa ada kebenaran..sekarang ini musim buah..tembikai..rambutan..durian.dokong..jadi anak2 saya memang hantu buah..sekarang ini dah semua cirit-birit..pening kepala saya cari apakah puncanya..dan saya rasa mungkin ada kaitan dengan terlebih vitamin c..mungkin..sebab..sebiji tembikai yg beratnya hampir 3 kg saya blender buat jus..untuk makan tengahari sekali..minum petang sekali..malam sekali..itu belum..sampingannya dimakannya rambutan..dll..ada kebenarannya disitu..tq!

Home4health said...

wslm yana..memang betul la apa yang orang katakan,apa yg berlebihan pasi memudaratkan.apa lagi musim buah sekarang.bestnyaa boleh dapat makan itu ini.

Puteri Kenari said...

Tulaa... Fakta dr zubaidy ni bercanggal dgn banyak info yg saya dapat.