09 October 2012

Jangan Beri Madu

Tajuk macam suspens tapi memang penting.

JANGAN BERI BAYI ANDA MADU SEBELUM DIA BERUSIA SETAHUN

Walaupun ia adalah untuk merawat batuk.Ini adalah kerana :
madu (boleh, sangat kadang-kadang) mengandungi spora bakteria yang dipanggil botulinum Clostridium. Ini boleh menyebabkan keracunan makanan (botulism) pada bayi. Jika bayi anda botulism, dia mungkin mula menunjukkan tanda-tanda sekitar 8 hingga 36 jam selepas makan madu. Telefon doktor anda dengan segera jika bayi anda telah diberi makan madu dan kemudian mempunyai simptom seperti berikut:
 • sembelit
• kelesuan
• kurang selera makan

Satu lagi sebab tidak boleh menambah madu atau gula dalam makanan dan minuman bayi anda adalah kerana boleh merosakkan pertumbuhan gigi. Madu juga boleh menggalakkan karies gigi.Jika anda mahu menambah perisa lebih kepada makanan, seperti bubur nasi atau yogurt, cuba menambah puri buah-buahan, pisang lecek atau buah-buahan kering. Ini makanan secara semula jadi yang manis dan juga mengandungi vitamin dan mineral yang berkhasiat.

4 comments:

iietamalek said...

thanz for the info awak...

Nur Zulya said...

sama2 awak..

aTy _faRed~ said...

dulu pernah tanyer dokter pasal madu ni gak..dokter kate..jangan bagi langsung..jangan amik sebarang risiko yang akan mencederakan dalaman anak...sebab kite tak tau dalam nyyer tu macamane kan...so..aty tak pernah berani nak cube walau macam awak cakap ar..boleh ubat batuk kahak tu kan...eerr..bagi aty madu tajam...aty yang tua ni makan pun ley rase tajam kat tekak..nikan pulak baby..kesian...

Nur Zulya said...

kann..kesian baby.