23 October 2013

Check up Pertama/22 minggu - Apa Itu Heart Murmur

Assalamulaikum pembaca sekalian,

Hari ini mood nak tulis entry panjang sebabnya nak cerita lebih sikit :))

Semalam hari bersejarah,selamat buat buku pink/merah di KD Bukit Naga.
Mohon cuti sebab dah tahu kalau nak daftar baru mesti ambil masa yang lama.

Sampai pukul 8.00 pagi :

 
 
Dapat nombor giliran dan terus cek air kencing.Alhamdulillah kencing normal.Risau pula kalau ada  UTI.
Dari pukul 8 sehingga 10.30 tiada apa yang berlaku kecuali cek air kencing sahaja.Wuarghhh...
Bertabahlah kita mak-mak ye.
 
 
 
 


 
 
Pukul 11.00,nama dipanggil untuk cek darah.
 
HB - 11.4
HIV test -  Negatif
 
Sedikit jakun dengan cara pengendalian HIV test.Dulu-dulu masa zaman nak nikah tu lain caranya.Kali ni hanya titiskan darah di alat yang serupa dengan UPT kit dan tak sampai 3 minit dah tau keputusan.
Hebak hebak!!!
 



HIV test kit - google image
 
 
Tunggu dan tunggu lagi sehingga 12.30,masuk bilik untuk jawab pertanyaan umum dan cek kandungan.
Segalanya berjalan dengan lancar.
 
Berat : 66.5kg
Tinggi rahim : 23cm
 
Ada satu saya nak kongsikan,masa tengah soal jawab dengan nurse,ada seorang ibu ni tengah cek kandungannya,37 minggu.Nurse dah risau sebab tak dapat cari nadi kandungannya.Rupanya sejak pukul 9.00 pagi bayinya tak bergerak.12.30 tu baru dia bagi tau nurse.Nurse cakap perutnya mengeras.Doktor di klinik terpaksa refer dia ke HTAR.Doktor pesan,penting kita nak monitor pergerakan bayi dalam perut.
Bergenang air mata si ibu.Semoga bayinya selamat.Amin.


1.00 petang.
Masuk bilik doktor.
Di sinilah bermulanya bila doktor cek jantung guna stetoskop.Katanya,ada bunyi pelik.Erkk...
Doktor tetapkan temujanji dengan doktor pakar jantung.






Malamnya tu,berborak dengan doktor di grup whatsapp Jelitawan Organik.Tanya dengan dia kenapa perlu buat ECHO ( echocardiogram)  - ujian yang menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan gambar bergerak jantung. Gambar adalah lebih terperinci daripada dataran imej x -ray dan tidak melibatkan pendedahan radiasi.

Katanya perlu buat sebab nak cek bunyi pelik dalam jantung atau dalam istilah perubatan - heart murmur.
Dan masalah ni tak adalah serius pun.Lega hati :))

Sedikit info tentang heart murmur :

A heart murmur is an extra or unusual sound heard during a heartbeat. Murmurs range from very faint to very loud. Sometimes they sound like a whooshing or swishing noise.
Normal heartbeats make a "lub-DUPP" or "lub-DUB" sound. This is the sound of the heart valves closing as blood moves through the heart. Doctors can hear these sounds and heart murmurs using a stethoscope.

Overview

The two types of heart murmurs are innocent (harmless) and abnormal.
Innocent heart murmurs aren't caused by heart problems. These murmurs are common in healthy children. Many children will have heart murmurs heard by their doctors at some point in their lives.
People who have abnormal heart murmurs may have signs or symptoms of heart problems. Most abnormal murmurs in children are caused by congenital (kon-JEN-ih-tal) heart defects. These defects are problems with the heart's structure that are present at birth.
In adults, abnormal heart murmurs most often are caused by acquired heart valve disease. This is heart valve disease that develops as the result of another condition. Infections, diseases, and aging can cause heart valve disease.

Outlook

A heart murmur isn't a disease, and most murmurs are harmless. Innocent murmurs don't cause symptoms. Having one doesn't require you to limit your physical activity or do anything else special. Although you may have an innocent murmur throughout your life, you won't need treatment for it.
The outlook and treatment for abnormal heart murmurs depend on the type and severity of the heart problem causing them.



Murmurs are pathologic heart sounds that are produced as a result of turbulent blood flow that is sufficient to produce audible noise. Most murmurs can only be heard with the assistance of a stethoscope ("or auscultation").
A functional murmur or "physiologic murmur" is a heart murmur that is primarily due to physiologic conditions outside the heart, as opposed to structural defects in the heart itself. Functional murmurs are benign (an "innocent murmur").[1]
Murmurs may also be the result of various problems, such as narrowing or leaking of valves, or the presence of abnormal passages through which blood flows in or near the heart. Such murmurs, known as pathologic murmurs, should be evaluated by an expert.
Heart murmurs are most frequently categorized by timing, into systolic heart murmurs and diastolic heart murmurs. However, continuous murmurs cannot be directly placed into either category.[2]



Terjemahannya :

Murmurs adalah bunyi jantung patologis yang dihasilkan akibat daripada aliran darah bergelora yang mencukupi untuk menghasilkan bunyi boleh didengar. Kebanyakan murmurs hanya boleh didengar dengan bantuan seorang stetoskop ( "atau auscultation ").

Ia seperti bunyi air apabila ia mengalir melalui hos. Ramai orang yang sihat mempunyai murmurs jantung. Kira-kira 80 peratus daripada semua kanak-kanak mempunyai bisikan hati pada masa tertentu.

Murmurs juga mungkin hasil daripada pelbagai masalah, seperti mengurangkan atau kebocoran injap, atau kehadiran petikan yang tidak normal di mana darah mengalir di dalam atau berhampiran jantung. Murmurs yang dikenali sebagai murmurs patologis , perlu dinilai oleh seorang pakar.
 

Murmur boleh menjadi lebih kuat apabila darah mengalir lebih cepat melalui jantung. Sebagai contoh, apabila suhu badan naik, darah mengalir dengan lebih cepat. Doktor sering mendengar murmurs jantung ketika mereka mendaftar kanak-kanak yang demam. Murmurs normal akan hilang ketika kanak-kanak semakin membesar.
 

Murmurs jantung adalah bunyi tambahan yang dihasilkan sebagai hasil daripada aliran darah bergelora yang mencukupi untuk menghasilkan bunyi boleh didengar. Kebanyakan murmurs hanya boleh didengar dengan bantuan stetoskop (" pada auscultation ").
Degupan jantung yang normal membuat " lub - DUPP " atau " lub - DUB " bunyi . Ini adalah bunyi injap jantung penutup bergerak darah melalui jantung. Doktor boleh mendengar bunyi-bunyi dan murmurs jantung dengan menggunakan stetoskop .
Murmurs jantung yang tidak berbahaya tidak disebabkan oleh masalah jantung. Murmurs ini adalah biasa pada kanak-kanak yang sihat. Ramai kanak-kanak akan mempunyai murmurs jantung didengar oleh doktor pada satu ketika dalam hidup mereka.Orang yang mempunyai murmurs jantung yang tidak normal mungkin mempunyai tanda-tanda atau gejala-gejala masalah jantung. Murmurs yang normal pada kanak-kanak adalah disebabkan oleh kecacatan jantung kongenital. Kecacatan ini adalah masalah dengan struktur jantung yang hadir di lahir.Pada orang dewasa, murmurs jantung yang tidak normal yang paling kerap adalah disebabkan oleh heart valve diseaseJangkitan, penyakit, dan penuaan boleh menyebabkan penyakit injap jantung (heart valve disease).
Murmurs bukan penyakit, dan yang paling penting murmurs adalah tidak berbahaya. Murmurs tidak memerlukan anda untuk mengehadkan aktiviti fizikal anda atau melakukan apa-apa lagi yang istimewa. Walaupun anda mungkin mempunyai murmur sepanjang hidup anda , anda tidak akan memerlukan rawatan untuk itu.Tinjauan dan rawatan untuk murmurs jantung yang tidak normal bergantung kepada jenis dan tahap masalah jantung yang menyebabkan mereka.




 >>>>>  Temujanji untuk ECHO pada 6/11/2013.Nanti saya kongsikan keputusannya.

Selepas tu ada 3 temujanji menanti diriku.Jumaat ni kena scan di Klinik Botanik, yang lain tengah tunggu KD telefon bagi tarikh.
Mak tengah perah otak ni macam mana nak rancang cuti.Cuti yang ada tinggal dua hari saja.Pffttttt...




6 comments:

ayunidati said...

singgah sini..... doakan sya ..

ayahmamilisa said...

Insha Allah semuanya akan baik2 belaka ye alya :)

Home4health said...

InsyaAllah Ayu Azmir..
terima kasih mamilisa..kejap debar kejap ok padahal tak ada apa-apa pun.hihihi

Unknown said...

pe cerita slps puan buat echo? de buat entry ke pasal murmur tu?

Mar Mansor said...

singgah sini baca pengalaman "heart murmur" sebab saya pon bakal menjalani ujian ni..ehehe..nebes,,,

Albert said...

The most common type of open-heart operation is a coronary artery bypass. More Details