12 July 2014

Perlukah Vaksin Ketika Mengandung - ATT ( anti tetanus toxoid)

**Sekian lama entri ini terperap,sebelum bersalin Saraa dan akhirnya berjaya post hari ni.Tahniah untuk diri sendiri :)


Suntikan ATT sinonim dengan ibu mengandung.
Suntikan untuk ibu mengandung apabila usia kandungan memasuki 5 bulan.
Suntikan ini diberikan sebanyak dua dos sekiranya mengandung buat kali pertama dan satu dos sahaja sekiranya mengandung semula kurang dari tempoh 3 tahun.

Untuk apa suntikan ATT?

Petikan ayat di atas dan pendapat seorang doktor:

- Tetanus adalah jangkitan kuman yang boleh mengakibatkan maut disebabkan oleh racun yang dikenali sebagai Clostridium tetani. Jadi suntikan anti-tetanus ni untuk mengurangkan kebarangkalian terkena jangkitan kuman tersebut.

- Kuman ni boleh masuk melalui luka. Luka untuk wanita hamil ialah jika bersalin normal, akan ada luka pada faraj (luka episiotomy).

- Dulu-dulu hospital tak banyak. Kebanyakan wanita yang bersalin hanya bersalin di klinik, disambut oleh bidan tradisional. Peralatan yang digunakan dikhuatiri tidak bersih. Jadi WHO & Kementerian Kesihatan Malaysia mewajibkan suntikan tetanus pada ibu hamil - mencegah kadar kematian bayi dan ibu.

- Vaksin ini melindungi ibu dan bayi yang bakal dilahirkan. Antibodi yang dibentuk dalam badan akan dihantarkan pada bayi untuk melindunginya sehingga beberapa bulan selepas dilahirkan. Juga mengelakkan kelahiran bayi pramatang.

- Kehamilan pertama: Dua suntikan diberi. Suntikan pertama pada awal kehamilan, suntikan kedua selepas sebulan atau dua bulan selepas dos pertama.

- Kehamilan kedua: Jika jarak kehamilan kurang dua tahun dari kehamilan pertama, satu suntikan booster dos akan diberikan.

- Suntikan tetanus sudah menjadi tidak relevan sekarang kerana sudah banyak hospital dibina. Peralatan yang digunakan juga bersih dan dibasmi kuman.

- Suntikan ini juga boleh mendatangkan effect seperti demam dan adakalanya allergy. Sebab tulah ramai gynaecologist di hospital tidak memberikan suntikan ini.

- Tetapi hospital kerajaan masih mengamalkannya - mengurangkan risiko jika ibu hamil itu tinggal di kawasan pedalaman.


Saya sendiri tidak menegah jika ibu yang hamil itu menolak suntikan ini jika yakin akan melahirkan bayi di hospital dan sanggup menanggung risiko.
Tetapi manalah tahu tanpa dirancang, seorang ibu boleh melahirkan anak di dalam kereta, di lif bangunan dan sebagainya. Jangkitan kuman boleh berlaku. Jadi lebih elok saja menerima suntikan itu lagi pula ia diberikan secara percuma di klinik kerajaan.

Allahu a'lam


Sebelum membuat keputusan untuk menerima suntikan ini,mari kita memahami dengan lebih terperinci.

Tetanus berlaku apabila luka tidak dibersihkan dengan betul dan kuman terperangkap dalam luka dan terpisah dari oksigen. Biasanya ia terjadi bila kulit luka tertutup dengan cepat dan  meninggalkan jangkitan di bawahnya.
Luka-luka yang berdarah tidak akan menyebabkan tetanus kerana bacillus tetanus adalah anaerobik. (/anaƩrobik/ bkn proses biologi yg berlangsung tanpa oksigen.)
Bayi yang baru lahir biasanya tidak berada dalam bahaya seperti tercucuk paku berkarat . 
Neonatal Tetanus berlaku di kalangan bayi yang dilahirkan dalam keadaan yang tidak bersih.

1) Apakah risiko sebenar mendapat tetanus jika anda tidak divaksin ?
2) Berapa banyak kes-kes tetanus yang serius akan berlaku jika luka dijaga dengan betul?
3) Apakah tahap antibodi sebenarnya yang memberikan perlindungan daripada kes tetanus serius?

Sebenarnya, tidak diketahui tahap antibodi yang diperlukan untuk perlindungan secara universal.
Secara umum,tahap perlindungan untuk tetanus antibodi > 0.15 IU / mL. Tahap ini telah dicadangkan oleh Snead in 1937.
Walau bagaimanapun,  tidak dijamin sepenuhnya untuk melindungi daripada jangkitan. Oleh itu, pemberian vaksin secara rutin setiap 10 tahun adalah  semata-mata untuk mengekalkan " tahap antibodi yang mencukupi dan bukan sahaja memberi rasa keselamatan , ia sebenarnya boleh menyebabkan kemudaratan.

Apa bahaya vaksin tetanus ?
Ramai  berfikir vaksin hanya mengandungi bahan tidak aktif seperti toksin tetanus dan air steril.
Sebenarnya di dalam vaksin tetanus toxoid terdapat: 

  • formaldehid ; 
  • natrium fosfat yg berdasar satu ; 
  • natrium phophate dibasic , [ mata dan kerengsaan kulit yang boleh memudaratkan jika dimakan ];
  • glycine ,
  • aluminium, dan 
  • 25 ug . THIMEROSAL ( merkuri)

Jika terdapat individu yang tidak memerlukan penggalak tetanus ini, vaksin boleh menyebabkan reaksi alergi yang teruk dirujuk sebagai jenis Arthus , Jenis III hipersensitiviti tindak balas. Kesan sampingan ini ditakrifkan sebagai " tindak balas keradangan akut disebabkan oleh pemendapan antigen . 

Sebabnya ialah:

1) Bukti saintifik menunjukkan bahawa terlalu kerap mendapat penggalak tetanus sebenarnya boleh mengganggu tindak balas imun .

2 ) Terdapat tempat percutian yang paling konservatif memberikan penggalak tetanus setiap 1 tahun,2 tahun .5 tahun dan 10 tahun ( seperti sekarang disyorkan oleh Akademi Pediatrik Amerika ), dan menurut beberapa , setiap 20 tahun. Semua nombor-nombor ini adalah berdasarkan kepada tekaan dan bukan bukti saintifik yang keras.

3 ) Terdapat pengiktirafan yang semakin meningkat bahawa tiada kajian saintifik terkawal ( di mana separuh pesakit telah diberi vaksin dan separuh lagi diberi suntikan air steril) yang pernah dijalankan untuk membuktikan keselamatan dan keberkesanan vaksin tetanus ini. Bukti untuk vaksin datang dari kajian epidemiologi yang secara semula jadi kontroversi dan yang tidak memenuhi kriteria untuk bukti saintifik.

4) vaksin tetanus sejak beberapa dekad lalu secara beransur-ansur lemah untuk mengurangkan tindak balas besar (demam dan bengkak ). Pengurangan dalam kereaktifan telah menjadi pengurangan seiring dalam antigenicity (keupayaan untuk memberi perlindungan ). Oleh itu , terdapat peluang yang baik bahawa vaksin tetanus hari ini adalah kira-kira berkesan sebagai air paip.

5) Sehingga beberapa tahun kebelakangan ini , statistik kerajaan mengakui bahawa 40 peratus daripada populasi kanak-kanak di Amerika Syarikat tidak diberi imunisasi. Bagi mereka beberapa dekad, di manakah kes tetanus daripada semua yang kuku berkarat ?

6) Terdapat kini wujud kebimbangan teori berkembang yang menghubungkan imunisasi kepada peningkatan besar dalam beberapa dekad kebelakangan penyakit auto -imun, contohnya , artritis reumatoid, multiple sclerosis, lupus eritematosus , limfoma, dan leukemia. 

Dalam satu kes, Guillain- Barre lumpuh daripada vaksin selesema babi, hubungan itu bertukar menjadi lebih daripada sekadar teori.http://www.vaccinetruth.org/page_8.htm---

Adakah vaksin -satunya cara untuk melindungi anak saya ?
Fikirkan tentang perasaan anda mengenai perkara ini.
Fikirkan tentang mesej yang anda terima. 
Apakah perkara penting mengenai Tetanus dalam budaya kita ? 
Kekurangan pilihan. 
Setiap kali sesuatu yang " pilihan hanya anda" ia adalah satu petunjuk yang cukup baik bahawa seseorang itu berbohong kepada anda . 
Ibu bapa bercakap dengan merasa bahawa mendapatkan vaksin adalah pilihan SAHAJA untuk melindungi anak mereka daripada Tetanus .
Apabila pembekal penjagaan memberitahu anda tiada ada pilihan , saya menggalakkan anda untuk berfikir tentang apa yang dimaksudkan apabila seseorang melakukan ini kepada anda.
Apakah cara anda dengan serta-merta boleh melindungi anak anda? 
Penjagaan luka yang betul . Itu sahaja. 
Nampaknya sungguh mudah bukan?
Mencari aliran darah yang mencukupi , pembersihan luka, menyapu antiseptik dan menjaga luka bersih adalah langkah asas untuk mencegah penyakit, termasuk Tetanus .

Kandungan suntikan ATT tersebut.

sodium phosphate, peptone, bovine extract (U.S. sourced), formaldehyde,
ammonium sulfate, , aluminum potassium sulfate, thimerosal (trace),
gelatin, polysorbate 80 (Tween 80), modified Mueller and Miller medium,
modified Stainer-Scholte medium
Thimerosal has been linked the permanent brain damage even in small doses.
http://www.greenmedinfo.com/toxic-ingredient/thimerosal

Tanya pada diri, sanggup atau sampai hati tengok segala bahan tersebut masuk ke dalam badan anda kemudian bahan tersebut memberi reaksi negatif pada antibodi?
Sudahnya, kita sendiri menanggung kesakitan dengan penyakit yang tidak diundang.

Fikir-fikirkan.

Sumber : OHUB

1 comment:

ainie pauzai said...

Assalamualaikum...sy nak bkongsi pengalaman sy...tpulang atas diri masing2 nk percaya atau tak. Sy bsalin 18 Mac 2015.. Pas bersalin, sy perasan sendi kat kaki terutamanya lutut jadi sakit...contohnya sy pam susu kat surau opis dlm stengah jam..biasanya bsila..bila nk regangkan kaki atau berlunjur n nak bangun, sakitnya ya Allah...sampai bjalan straight mcm robot. Bile sy tanya kwn2 yg penah bsalin, dia cakap biasalaa tu urat putus. Sampailaa bulan lepas sy g homoepati ambik ubat mak sy, saya Tanya la doktor tu. Doktor tu tanya sy balik, ade x sy ambik suntikan att ms pregnant..sy jwb sy ambik LA 2 dos sb anak sulung. Dia kate ni kesan att ni.. Dia pesan pasni xyah ambik lagi LA.. Sy pun xtau kebenarannya.Wallahua'lam.... Tp klu betulla vaksin ni adalah satu program yg jahat, mmg sy x redha dgn pihak yg tbabit..