16 December 2013

Kesan Antibiotik Terhadap Sistem Imun Badan

"It is ironic that this humble fungus, hailed as a benefactor of mankind, may by its very success prove to be a deciding factor in the decline of the present civilization.”
-Dr. John I. Pitt, The Genus Penicillium, Academic Press, 1979

Sebagai seorang doktor perubatan, perasaan saya bercampur-campur apabila saya menulis tentang artikel mengenai antibiotik. Ia nampak seolah-olah tiada langsung kebaikan antibiotik tetapi tidak dinafikan bahawa antibiotik telah menyelamatkan jutaan nyawa sewaktu masalah bacterial resistance (kekebalan bakteria) tidak menjadi suatu masalah besar seperti sekarang. 

Betapa banyak antibiotik yang biasa saya gunakan dahulu sekarang tidak berguna disebabkan kekebalan bakteria yang semakin kuat dan kedapatan banyak penyakit-penyakit baru disebabkan penggunaan antibiotik yang tidak terkawal.Antibiotik bukanlah satu-satunya cara untuk merawat jangkitan. 

Benar, antibiotik memang boleh membunuh bakteria yang menjadi punca utama kepada masalah penyakit.Selepas bakteria dihapuskan menggunakan antibiotik, masalah yang sama berulang kerana masalah yang utama ialah sistem imun (pertahanan) badan tidak mampu berhadapan dengan bakteria. Antibiotik digunakan adalah seperti tentera upahan untuk membunuh musuh, walhal masalah yang utama ialah sistem pertahanan diri yang lemah.

Antibiotik membunuh semua jenis bakteria, tanpa mengenal bakteria baik atau bakteria jahat.
Sebenarnya badan kita mempunyai bakteria semulajadi yang baik. membunuh bakteria baik akan mengganggu seterusnya melumpuhkan lagi sistem pertahanan badan kita.
Penggunaan antibiotik secara berterusan menyebabkan ia tidak lagi sekuat dahulu, juga menyebabkan pembiakan bakteria baru yang tidak mampu dibunuh oleh antibiotik ini. 
Tambahan pula, keseimbangan bakteria baik semulajadi di dalam sistem pencernaan kita terganggu dengan antibiotik ini lantas merosakkan sistem penghadaman, seterusnya menganggu sistem pertahanan badan.

Dalam tubuh badan manusia dewasa, terdapat banyak bakteria dan kulat yang baik tinggal dalam usus anda.
Kuman-kuman baik ini bersaing untuk mendapatkan nutrien daripada makanan yang anda makan. 
Kuman-kuman baik ini juga menghasilkan beberapa vitamin seperti vitamin B yang bermanfaat untuk anda. Penggunaan antibiotik secara tidak terkawal dan berulang-ulang juga menyebabkan kulat membiak di dalam usus anda.
Walaupun kulat adalah organisma yang baik dalam usus anda, antibiotik yang digunakan menyebabkan ia membunuh bakteria baik dan ini menyebabkan ketidakseimbangan di dalam usus anda dan menyebabkan kulat spesis candida membiak dengan tidak terkawal. 

Apabila ia membiak dengan tidak terkawal, terutamanya apabila ia mendapat gula sebagai sumber tenaga,kulat ini mampu membocorkan usus anda dan menyebabkan anda mendapat sindrom kebocoran usus (leaky gut syndrome). 
Kulat ini juga menyebabkan anda ketagih gula dan karbohidrat seperti pasta, roti, gula pasir, dan kentang.Ini seterusnya menyebabkan peningkatan berat badan dan komplikasi penyakit.

Usus yang bocor menyebabkan alahan makanan kerana makanan separa hadam akan terus ke salur darah tanpa dicerna, melalui lubang-lubang akibat tindakan kulat ini tadi. 
Apabila makanan ini terus masuk ke salur darah, sistem pertahanan badan mengenali mereka sebagai bendasing dan terus menyerangnya menyebabkan kita mengalami alahan makanan. 

Meskipun kita cuba mengelak daripada mengambil antibiotik, kita masih berhadapan dengan ancaman ini kerana binatang ternakan biasanya sudah disuntik dengan antibiotik dan ianya memang sudah sebati dengan darah daging ternakan tersebut.

Solusinya? 
Belilah daging organik ataupun yang dicop bebas antibiotik.

Adalah tidak elok jika persoalan dan permasalahan tersebut, saya tidak berikan penyelesaiannya.
Ini beberapa cadangan yang saya fikir baik untuk anda.

 1. Binalah sistem pertahanan diri anda dengan mengambil prebiotics setiap hari untuk memastikan bakteria baik dalam usus yang mendapat nutrien secukupnya dan elakkan memakan makanan yang telah diproses yang mengandungi banyak gula. Gula akan dimakan oleh kulat, dan selulosa akan dimakan oleh bakteria jahat, dan gula tidak larut inilah yang dimakan oleh bakteria baik. Gula jenis tidak larut terdapat pada getah arab, lactulos dan pektin. 
Pastikan anda mendapat karbohidrat kompleks yang seimbang dan protein secukupnya dengan sedikit senaman yang berterusan.

2. Ambil probiotics selepas anda mendapat antibiotik untuk membina kembali bakteria baik di dalam usus anda. Probiotic semulajadi seperti yogurt dan kimchi juga baik.Sebaiknya elakkan pengambilan antibiotik.

 3. Minta doktor anda berikan anda nystatin (sejenis antifungal) sewaktu anda mengambil antibiotik tersebut. Ini membolehkan populasi kulat dalam perut anda dapat dikawal.

4. Ambil rawatan yang semulajadi seperti homeopathy, akupuntur, rawatan resonan selular, terapi magnetic pulse, daripada menggunakan antibiotik. Rawatan-rawatan ini baik kerana ia menggunakan sistem pertahanan badan berbanding membunuh organisma tersebut di dalam badan.


Sumber : Dr.Suriya Osman ( Pakar Homoepati)


4 comments:

Unknown said...

As salam,
Terima kasih Dr.Suriya Osman yg berhati mulia =) krn menulis info yg sangat memberi manfaat ini.
sy sangat seronok membacanya =)
sbb sy pengimport ARABIC GUM drpd selatan Khartoum Sudan.
Alhamdulillah, dah ramai pengguna ARABIC GUM pulih dari penyakit kronik melalui pemakanan yg paling kaya dgn PREBIOTIK ini.
Kalau Dr. nk, Sy boleh berikan ARABIC GUM kpd Dr. secara PERCUMA!!! =)
Serius..sy xprnh offer kt org mcm ni =)
dgn niat ingin menambah rangkaian kenalan yg HEBAT2!!!
call/text sy di no 0193121566(SYAM)
Wassalam. =)

Home4health said...

Wslm..

Encik boleh berhubung terus dengan Dr. Suriya melalui FB beliau.

https://www.facebook.com/suriya.osman?fref=ts

Unknown said...

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

3 BAHAN AKTIF PENTING

FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

Mengurangkan tahap gula dalam darah
Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
Memperbaiki kelancaran peredaran darah
Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

Fungsi-Fungsi Utama Saponins
Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
Melancarkan sistem saluran pernafasan
Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
Memperbaiki sistem peredaran darah
Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
Mengelakkan kemabukan dan keracunan
Mententeramkan fikiran dan otak

Unknown said...

Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN