27 November 2013

Fakta Tersembunyi Tentang Soya

Produk kacang soya diproses menjadi minyak seperti marjerin, minyak masak,kuah salad dan pelbagai makanan sampingan. Sebagai contoh, produk popular iaitu - Soya Lecithin " dalam kebanyakkan produk makanan dan barangan rumah . Soya telah dipuji sebagai Superfood , memerangi kanser dan kolesterol tinggi. Walau bagaimanapun, bukti baru telah muncul dengan kesan negatif kacang soya terhadap kesihatan.

1. Sistem imun terjejas

Soya mengandungi bahan kimia yang mengganggu endokrin dipanggil fitoestrogen (khususnya genistein dan daidzein).
Ia mempengaruhi organ-organ pembiakan dan juga sistem imun.



2. Kesuburan terjejas

Isoflavon soya adalah struktur yang serupa dengan estrogen dalaman dan memaparkan kedua-dua estrogenik dan aktiviti anti-estrogen yang lemah . Kesuburan dan gangguan saluran pembiakan boleh menjadi hasil daripada aktiviti tersebut. Berat rahim meningkat dan ketinggian sel epitelium yang boleh menyumbang kepada cyst ovari. 
 
3. Gangguan Tiroid

Makanan yang mengandungi soya dan isoflavon boleh menjejaskan fungsi tiroid. Dalam satu kajian mereka disiasat sama ada payudara dan soya yang mengandungi penyusuan formula pada bayi dikaitkan dengan perkembangan penyakit tiroid autoimun dalam kanak-kanak. Ini menunjukkan bahawa formula bayi makan soya dikaitkan dengan penyakit tiroid autoimun pada tahun-tahun awal.
Satu lagi kajian mendapati bahawa sebatian dalam ekstrak metanol berasid kacang soya menghalang tiroid peroxidase-(TPO) catalyzed reaksi diperlukan untuk sintesis hormon tiroid biasa (10). Perencatan sintesis hormon tiroid boleh menyebabkan goiter dan tiroid neoplasia.
 

4. Kerosakan otak 

Dalam kajian utama termasuk 3,734 warga tua Jepun-Amerika lelaki, mereka yang mengambil soya semasa pertengahan umur mempunyai 2.4 kali risiko yang lebih tinggi untuk mendapat penyakit Alzheimer di kemudian hari mereka .Pengambilan tauhu sekurang-kurangnya dua kali seminggu mempunyai kemerosotan lebih kognitif daripada mereka yang tidak pernah makan atau hanya sekali-sekala memakan tauhu.
 
 

5. Keabnormalan bayi

Masalah mengenai bayi dan soya adalah satu topik penting, terutama untuk ibu-ibu yang memilih untuk menggunakan formula soya bayi bukan penyusuan. Menurut Mary G. Enig, Ph.D., "jumlah fitoestrogen yang berada dalam bernilai sehari soya formula bayi sama dengan 5 pil kawalan kelahiran."
Formula soya bayi mengandungi tahap isoflavon, dan mendedahkan bayi kepada pengambilan harian ini equivocates kepada 6-11 pendedahan isoflavon kali ganda lebih tinggi (berdasarkan berat badan) daripada dos yang yang mencipta perubahan hormon di kalangan orang dewasa mengambil makanan soya. Apabila bayi telah diuji untuk kepekatan isoflavon beredar di dalam darah, paras-paras 13,000-22,000 kali lebih tinggi daripada kepekatan estrogen semula jadi pada tahun-tahun awal.

Masalah terbesar Dalam Soya

 
1. Pengubahsuaian Genetik (GMO
91% daripada kacang soya yang ditanam di Amerika Syarikat adalah diubahsuai secara genetik (GMO). Kacang soya dipilih khas supaya tahan dengan racun toksik herba Roundup.Ini bermakna bahawa kacang soya sendiri sarat dengan racun perosak toksik ini. Di samping itu, gen dari bakteria yang menghasilkan protein yang asing untuk bekalan makanan manusia juga dimasukkan ke dalam gen tumbuhan kacang soya, menjadikannya bahan makanan bekalan makanan bukan semula jadi.Kebanyakan soya yang ada dalam pasaran adalah GMO (genetically modified organism) yang mana mengandungi gen yang tahan antibiotik. Maka dalam proses pemilihan pokok soya, antibiotik dikenakan pada soya untuk memilih yang ada gen antibiotik. Residue antibiotik mungkin menghasilkan tindakbalas allergen kepada pengamal makan soya.

2.  Phytic Acid

Soya mempunyai salah satu tahap phytate tertinggi antara mana-mana bijirin atau ke
kacang.
Phytates menghalang penyerapan mineral seperti kalsium, magnesium, besi dan zink dengan mengikat ion logam dan menghalang mereka daripada memasuki sel-sel badan. Dikatakan juga bahawa ibu mengandung yang minum soya berpotensi mendapat anak yang putih dan kulit licin namun kulit tak tahan dan penglihatannya adalah kurang baik disebabkan bahan phytic acid ini menghalang penyerapan mineral penting ke dalam badan ibu seterusnya kepada fetus yang dikandung.


3. Mengandungi Isoflavon 

Soya mengandungi genistein isoflavon yang (seperti yang dilihat sebelum ini) dan daidzein. Isoflavon adalah sejenis phytoestrogen yang menyerupai kompaun manusia dipanggil estrogen. Fitoestrogen telah didapati menghalang hormon estrogen dan boleh mempunyai kesan yang serius pada tisu manusia seperti mengganggu fungsi endokrin, menyebabkan kemandulan, dan menggalakkan kanser payudara di kalangan wanita.

4. Tahap toksik Aluminium & Mangan

Tangki aluminium digunakan untuk memproses dan kacang soya asid-basuh sebelum penggunaan. Zarah aluminium daripada tangki-tangki tersebut terus diserap ke dalam kacang soya, dan menyebabkan kepekatan aluminium yang tinggi dalam kacang. Soya formula bayi juga mengandungi tahap mangan 80 kali lebih tinggi daripada yang terdapat dalam susu ibu manusia.


6. Phyto-estrogen

Bahan ini merupakan satu bahan yang dihasilkan oleh tumbuhan soya yang hampir menyerupai hormon estrogen bagi manusia. Kandungan ini boleh meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari dan kanser rahim bagi wanita dan juga akan menekan penghasilan hormon testosterone bagi lelaki yang akan melemahkan kelakian seseorang.

Produk soya yang disarankan.
Pilih produk soya diperam seperti:
1. Tempe - kacang soya yang diperam.
2. Miso - pes kacang soya yang ditapai - agak masin dan biasa digunakan dalam sup miso
3. Natto - kacang soya ditapai dengan melekit, rasa cheesy yang kuat
4. Sos Soya - kacang soya, garam dan enzim

 
Produk Soya Untuk Elakkan: - Tauhu
- TVP (protein sayuran berspan) atau soya protein isolat
- Minyak kacang soya
- Susu soya
- Keju soya, soya ais krim, yogurt soya
- Soya "daging"
- Protein soya
- Edamame
- Formula susu bayi Soya
- Elakkan makanan yang diproses, dan hanya membeli makanan keseluruhan yang disediakan oleh diri sendiri.Banyak produk makanan dibungkus mengandungi soya - lesitin soya.





Sumber :

1 comment:

rini.borhan said...

Dah baca artikel yang ada dlm link tu..kajian tu dibuat keatas soya yang diproses. Soya yang diproses / minyak soya akan menghilangkan kandungan 9 asid amino penting yang membentuk protein.Jika satu sahaja asid amino perlu ini tiada, sistem imun badan manusia boleh menurun 30%, dan banyak fungsi utama badan boleh menjadi lambat atau berhenti berfungsi.

Kalau tengok cadangan makanan tu pula. Soya yang diperam biasanya dimakan mentah sebab tu selamat.

Baca banyak sumber baru kita boleh faham.