11 March 2013

Resepi Sup Ikan Merah - Untuk Bayi 8 Bulan Ke Atas

Dah lama tak kongsi resepi di sini.Mak sibuk berkempen ke apa?hahaha
Ok,jangan merepek.Cekidaut..

Bahan - bahan :
 
Sepotong ikan merah
sepotong labu
sejambak kauliflower
daun bawang
stgh ulas bawang merah
seulas bwg putih
dua sudu minyak zaitun
3 cawan air
2 cm unsalted butter
secubit biji habatussauda





Cara- cara :


 
Tumis bawang putih dan merah menggunakan minyak zaitun dan unsalted butter

 
Saya guna minyak zaitun jenama Cesar
 

 
Masukkan air,ikan dan labu
 
 
 
Tambahkan secubit black seed /habatussauda

 
Bila mendidih,campurkan daun bawang dan kauliflower.Tunggu 20 minit kemudian tutup api.Hidangkan bersama bubur nasi.
 
Di sini saya kongsi juga khasiat habatussauda.Saya amalkan campur dalam makanan Sofea.Alhamdullilah,anak jarang demam atau selesema :)
 
 
MEMBERI TENAGA- keletihan, sakit-sakit badan, mudah mengantuk

MENINGKATKAN IMUNISASI – mengelakkan dari jangkitan penyakit, meningkatkan sel pembunuh penyakit, sesuai untuk pengidap AIDS, pesakit kanser, penyakit berkenaan ketahanan badan, membantu melawan penyakit

ANTI INFLAMASI – mengurangkan bengkak dan radang, sesuai untuk pesakit asma (radang paru-paru), sakit kulit eczema (radang kulit) dan arthritis (bengkak sendi)

SALURAN PERNAFASAN – melegakan saluran pernafasan yang membengkak (lihat Anti Inflamasi),

ANTI HISTAMIN – mencegah cetusan histamine (punca alahan) dalam badan, sesuai untuk mereka yang mempunyai alahan kepada makanan (makanan laut dsb) dan debunga, juga asma

ANTI BAKTERIA – mengelakkan dari jangkitan E-coli, V cholera dan shigella, mengubati cirit birit, sesuai untuk kesihatan dalam perut dan usus, mengatasi masalah bau mulut, tonsil

ANTI ARTHRITIS – lihat Anti Inflamasi

PENYAKIT WANITA – membetulkan putaran haid, memperbanyak air susu ibu, meningkatkan tenaga, meningkatkan kesuburan

SALURAN PERKUMUHAN – merawat jangkitan pundi kencing, melawaskan perkumuhan

ANTI PARASIT - membunuh cacing dalam perut, juga sesuai untuk kanak-kanak (lebih dari 5 tahun)

MENINGKATKAN DAYA INGATAN – mempunyai asid omega 6 dan asid omega 3 yang baik untuk otak dan kecerdasan

MERAWAT TENAGA BATIN – impotensi, meningkatkan tenaga seksual (untuk lelaki dan wanita)

MENGECUTKAN KETUMBUHAN (ANTI –TUMOR) – sesuai untuk mereka yang mempunyai ketumbuhan, kanser, tumor dan lain-lain.

MENGAWAL KOLESTROL DAN KADAR GULA

Diriwayatkan dari Aisyah ra, beliau mendengar Rasulullah saw bersabda:
'Sesungguhnya Al-Habbatus Sauda’ boleh menyembuh segala penyakit kecuali As-Sam”. Aku bertanya. “Apakah As-Sam itu? Baginda menjawab, “As-Sam itu ialah mati”

Riwayat Imam Bukhari. 
 

9 comments:

iietamalek said...

teringat anak teruna suka makan sup,. terus request kat hubby masak sup rini..hehe

Nur Zulya said...

sedap hirup sup time hujan-hujan ni :)

UmmiZulaikha said...

dear.. nk beli dkt mana black seed ni??

Nur Zulya said...

As salam dear,boleh beli kat kiosk/booth jual kurma & kismis.kt RnR pun ada.Kalau untuk baby elok beli minyak black seeds.

Aty_Fared said...

Anak aty suker mkn ikan merah..:-)

Nur Zulya said...

sedap.lemak2 manis :)

qien noora said...

minyak zaitun cesar xde logo halal kn?

qien noora said...

minyak zaitun cesar xde logo halal kn?

Nur Zulya said...

saya yakin guna minyak zaitun ni sebab hanyalah minyak zaitun semata-mata.tak ada campuran lain :)