09 November 2011

Buku Pilihan Terbaik - Ibu Dibelai Anak Dibuai

Hai semua...
Entri hari ini khas untuk bakal ibu atau ibu-ibu yang perlukan panduan kehamilan dan kelahiran.



Sejak akhir-akhir ni selalu transit di Tesco Shah Alam.
sementara nak tunggu en.somi datang pick up, saya lepak-lepak di kedai buku 'Books etc..'
kedai buku ni best sangat.
kebanyakan buku yang dijual adalah buku agama dan buku panduan.
ada ruang untuk membaca, sofa pun selesa untuk duduk lama-lama disitu.

masa nak cari buku untuk dibaca/dibeli tiba-tiba ternampak buku ni, Ibu Dibelai Anak Dibuai.
Tengok tajuk dah rasa pelik.
belek-belek sekejap, ternampak muka surat pasal zat besi.
sekarang ni memang alert pasal zat besi.
kekurangan zat besi boleh jejaskan perkembangan bayi.
kebanyakan rakyat di M'sia mengalami anemia semasa mengandung.
doktor tak galakkan kita kerap makan hati ayam sebab kandungan Vitamin A yang tinggi.
Lagi pun toksik yang terkandung dalam hati akan membahayakan bayi.
Banyak juga maklumat dalam buku ni, apa lagi penulisnya seorang doktor pakar yang berpengalaman.
ada juga panduan untuk kaum bapa.

cara penyampaian maklumat dalam buku pun senang nak faham.
ringkas tapi padat.
penulis bagi tahu masa mula-mula ibu tahu mengandung sampailah bersalin.
antaranya, kenapa kita rasa sakit ulu hati,sakit rusuk, sakit ari-ari,sembelit dll.
sakit tu akan datang pada masa bila - trimester pertama/kedua/ketiga.
dia akan bagi panduan macam mana nak mengatasi masalah tu.

maklumat masalah bayi selepas kelahiran pun ada tapi saya tak sempat baca.
maknanya saya kena beli buku ni.
setakat ni, saya rasa buku ini adalah yang terbaik.
bayangkan saya boleh baca sampai muka surat 100 lebih biarpun duduk di sana sekejap saja.
kalau rasa bosan baca buku, mesti dah lama saya letak balik dalam rak.
buku yang ni rasa tak nak lepas pula.

Teringin nak beli buku ni.
harga di semenanjung RM29.90,Sabah/Sarawak :RM ?
InsyaAllah, kalau tuan belog ada rezeki lebih,buku ni pasti jadi milik sendiri.
Dah siap baca nanti, saya share dalam blog ni pula.

No comments: