10 April 2013

Sofea Sembelit Dan Kembung Perut

Beberap minggu lepas,pertama kali Sofea sembelit dan kembung perut.Mak bapak menggelabah.Dekat seminggu berlarutan.Tak tahu punca.Rasanya sebab makan jagung malam tu tapi sebelum ni memang pernah bagi makan jagung juga.

Macam-macam cara buat.Sapu minyak yuyi.Urut perut dan kaki.Stop BRAT.Bagi makan yang sebabkan dia cirit birit sebelum ni.

Tak berjaya.

Pergi hospital sebab tengah malam pukul 3 pagi Sofea menjerit-jerit nangis.Perut keras.Sampai sana tunggu macam biasa.Lepas dua jam baru dapat jumpa doktor.Doktor pula cakap sembelit untuk umur macam Sofea tak ada ubat.What?? Dia nak bagi lactulose tapi kena minta sain doktor pakar.(Padahal benda ni ada jual di farmasi).Doktor pakar pula tak ada dalam Jabatan kecemasan dan trauma.Entah pergi mana.Doktor sarankan bagi air glukos pekat sebab gula menyerap bahan buangan dalam usus.Bunyi macam tak logik tapi cuba juga sebagai usaha.

 
Ngantuk wei..

 
Sabar ye nak..


Tak berjaya lagi.

Guna cara lain pula.

Minta bantuan EPSOM SALT.
Buang toksin dalam badan Sofea.

 
Garam Epsom adalah sebatian mineral semulajadi, terdiri daripada magnesium dan sulfat yang boleh memberi beberapa manfaat jika menggunakannya dengan cara yang betul.
Magnesium memainkan beberapa peranan termasuk mengawal selia aktiviti2 enzim, mengurangkan radang, merehatkan sistem saraf, melegakan sakit anggota badan, mengurangkan ketegangan otot dan dikatakan juga mampu mencegah pengerasan arteri. Manakala sulfat pula di katakan membantu meningkatkan nutrien dan menyahkan toksin.
Untuk dewasa,berendam didalam bath tub (2 cawan garam epsom + 15 gallon air), sekurang2nya 2 atau 3 kali seminggu selama 12 minit boleh memberi manfaat kepada kesihatan badan, mewujudkan perasaan ‘relax’,melegakan sakit kepala dan ‘stress’ atau larutkan 1/2 cawan garam epsom dengan air suam ke dalam bekas sederhana besar dan rendamkan kaki selama 20 minit untuk melegakan keletihan dan sakit kaki. Jangan sekali kali membiarkan garam pada kulit sebaik saja selesai berendam, pastikan membilas badan dengan air biasa.
Untuk bayi dan kanak-kanak,dua sudu makan garam dan campur dalam air suam setengah tub mereka.(Agak2 dalam air setengah baldi).Biarkan mereka dalam 15 minit.Sambil tu sental badan dari atas ke bawah.

 
Mandi 8 malam


Dhupalac dan enema.
Dua benda ni dapat dari klinik.Tengah malam pecut pergi klinik Dr. Rosli sebab tak tahan tengok Sofea merengek.






Lepas bagi enema terus preettttt.Lepas tu tido.Kesian anak.Esok paginya bagi dhupalac.Terkentut-kentut.Sekali lagi preettt.Bau bahan buangan tak payah cerita la.Boleh bikin pengsan.

TAPI...
Esoknya kembali sembelit dan kembung lagi.Makan pun tak nak.Bagi sesuap terus muntahAgaknya tak ada ruang dalam perut.Penuh angin dan bahan buangan.

Mati akal mak.Google cari petua.Pengasuh suruh beli gripe water.Petang tu singgah di farmasi.Beli gripe water dan enema sekali lagi.




Berjaya berak lepas bagi enema.Lepas tu bagi minum Woodwards gripe water.Tetap sembelit dan kembung.Teuskan bagi gripe water dan sekali lagi mandikan guna epsom salt.Lepas dua hari Sofea berak 5 kali.Fuhh lega.

Kembali normal.




p/s : gambar ubat-ubatan sumber dari google :)




1 comment:

Unknown said...

Hai tuan tanah. Boleh mntak no whatsapp sebab sy nak tnya berkaitan post awak. Anak sy msalah sama