09 May 2014

Jika Anda Sedang Marah, Ingatlah Semuanya Milik Allah

Perkongsian dari Ustaz Ebit Liew :

Saya berbual dengan seorang ayah yang suka mengamuk kepada isteri dan anak-anak.

Ustaz, saya rasa bersalah kerana bila terlalu marah saya tidak dapat menahan baran saya. Mungkin jenis saya pemarah.

Jawab saya, alhamdulillah abang sedar yang abang salah. Sebenarnya abang hidup kita ini tujuannya ialah Redha Allah.. Maksud hidup kita ialah Redha Allah. Allah sayang kita, Allah telah beri kita berjaya dan dapat segalanya. Siapa pun boleh cakap apa dia nak cakap semasa di dunia. Siapa pun boleh menilai, tetapi akhirnya Redha Allah penentu segalanya...Hanya Redha Allah.

Keluarga ini amanah dari Allah. Isteri dan anak-anak bukan kita punya. Kita sangka kita punya. TIada kita punya. Semua milik Allah. Kita rasa marah bila ahli keluarga kita tidak penuhkan apa yang kita nak. Tapi kita sudah hidup puluhan tahun dalam dunia makan rezeki yang Allah bagi tapi masih belum dapat sempurnakan perintah Allah. Siapa kita untuk dihormati dan ditakuti? Masa sujud pun saya sendiri belum benar-benar dapat ingat Allah.

Untuk perbaiki keadaan keluarga kita mulakan dengan bersyukur dengan apa yang telah ada. Syukur, Allah beri keluarga. Beri anak-anak. Bila ahli keluarga buat salah, kita masuk bilik dan solat 2 rakaat dan minta ampun pada Allah. ya Allah, ini semua salah saya. Menangis pada Allah.. Ya Allah maafkan saya.

Selepas itu baru kita bersama keluarga. Kita akan rasa kasih sayang dalam hati kita. Itulah Islam. Menegur dengan rasa sayang kerana Allah. Bukan menegur dengan penuh kebencian dan sakit hati. benci maksiat tapi sayang orangnya. Tanda ikhlas orang menegur dia menyediakan doa, kasih sayang dalam hati, dan memberi keuzuran atau sebab mengapa mereka buat begini. Nabi saw 23 tahun tidak berhenti doa hidayat untuk umat ini dengan tangisan dan kerisauan yang tidak ada mana-mana manusia sampai kiamat yang boleh menandinginya. itulah kekasih Allah sebenarnya.
Malangnya kita, satu kesalahan mereka, kita benci sampai mati.

kata ustaz Pahrol Mohamad Juoi Bila Allah perintahkan Nabi Musa as jumpa Firauan. Allah perintahkan jumpa dan dakwah dengan lemah lembut. Kita bukan Nabi Musa kalamullah. Anak kita, bukan Firaun. Kenapa kita perlu berkeras pada mereka. Kita perlu berkasih sayang dengan ahli keluarga kita. lemah lembut ialah didikan yang utama dan besar pada ahli keluarga.

Bagaimana kita menegur mereka. begitulah mereka akan menegur orang lain nanti..lemah lembut sifat yang perlu dipelajari dan diamalkan. Menegur dengan lemah lembut sunnah Nabi saw. Lemah lembut sifat Nabi saw. Sifat anak-anak Nabi saw dan semua orang yang dekat dengan Nabi saw. Termasuk Umar ra. Malangnya hari ini disebabkan orang Islam tinggalkan dakwah secara istiqamah. Ramai tidak faham Islam. Kadang-kadang dalam 1 minit berjumpa kita boleh sakitkan hati orang atas nama nasihat. Dalam satu status fb boleh berperang. Ya Allah bahaya lidah ini. Inikan pula dengan ahli keluarga. Kita semua buat silap. Tapi yang terbaik yang bertaubat dan perbaiki kesilapan kita.

Diceritakan orang yang bunuh saidina Ali ra ialah seburuk-buruk orang. Tapi masa pembunuh itu ingin dihukum, dia kata tuan boleh apa-apakan saya, tapi jangan apa-apakan lidah saya. Kerana dengannya saya ingin mengingati Allah. Tapi dia menjadi pemecah belah umat.

Jagalah lidah kita dari menyakiti orang. Menyakitkan hati seorang muslim dosanya seperti meruntuhkan kaabah. Jagalah perkataan dan perbuatan kita dari menyakiti orang yang tinggal sebumbung dengan kita. Orang yang kalau datang binatang buas mungkin sanggup bagi kepala mereka dimakan untuk selamatkan kita dari luka kecil. Orang luar kawan-kawan belum tentu lagi. Kita juga sangat sayang mereka tapi kita gagal pamerkan kasih sayang sehingga ahli keluarga hidup dalam ketakutan. Kasihanilah isteri dan anak-anak kita.

Cari emas dalam diri isteri dan anak-anak. Allah simpan juta kebaikan supaya kita belajar dari mereka.

Beginilah abang, inilah kehidupan dunia. Tempat berdoa dan bersabar. Natijah akhirnya ialah Redha Allah..

Jika marah, cepat-cepat pergi masjid ambil rahmat Allah. bila kita mula marah takut syaitan datang kepada kita dan kasih sayang Allah hilang dari kita.

Memegang, memeluk, mengusap, cium, belas, sayang pada isteri dan anak-anak menyebabkan Allah bertambah sayang dan kasih kepada kita. Rahmat mencurah-curah kepada kita...

Allah sayang kita. Apa lagi kita nak? Inilah jalan termudah iaitu berkasih sayang kepada keluarga...Semoga Allah tambahi rahmat buat kita semua.


Ebit lew- kembara intelek dan sahsiah Jun 2014

No comments: