19 June 2013

Khasiat Psyllium Husk






Psyllium adalah sekam daripada benih pisang dan adalah herba utama yang digunakan dalam kawalan berat badan dan untuk kesihatan usus umum. Ia mengandungi serat lembut yang mengurangkan selera makan, memperbaiki penghadaman dan membersihkan sistem, menjadikannya pilihan yang sangat baik untuk diet yang sihat.
 
Psyllium juga telah digunakan untuk sindrom usus (gangguan yang berkaitan dengan tekanan dengan serangan cirit-birit dan sembelit seli). Kerana ia akan menghasilkan pergerakan usus mudah dengan najis longgar, Psyllium digunakan oleh pesakit dengan rekahan dubur (retak pada kulit berhampiran dubur) dan buasir dan sering disyorkan selepas pembedahan dubur atau rektum, semasa mengandung dan sebagai rawatan menengah tertentu
jenis cirit-birit.

Psyllium menyerap sejumlah besar air dalam saluran pencernaan, seterusnya menjadikan najis lebih kukuh dan, di bawah keadaan ini, lebih perlahan untuk lulus. Psyllium juga mempunyai kelebihan tambahan ke atas sumber-sumber lain serat mengurangkan kembung perut dan kembung perut.
Ia mungkin akan disyorkan oleh doktor untuk membantu melembutkan najis dan mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan buasir.

Cara pengambilan :2 atau 3 sudu besar sejam sebelum pengambilan makanan utama ( tengahari dan malam)
Harus minum cepat sebelum psyliium husk pekat dan bertukar menjadi gel.

Nota penting : Psyllium husk adalah serat larut air,anda dingatkan untuk meminum air kosong sekurang-kurangnya 3 liter dalam sehari.

Mari kita buat kiraan,psyllium husk adalah bahan utama dalam produk pelansingan - Sha** Pl**.
Psyllium Husk 300gram = RM24.90
Sh** Pl** 12 sachet = RM110

Untuk hasil yang terbaik dan cepat,tambahkan serat fiber contohnya jus epal atau jus oren ke dalam minuman psyllium husk.

No comments: