10 June 2014

Rawatan Alami Untuk HFMD ( Penyakit kaki tangan dan mulut)

Assalamulaikum..

Kembali bekerja setelah 4 hari bercuti.
Anak-anak yang diredhai Allah terkena jangkitan penyakit tangan kaki dan mulut (HFMD).
Alhamdulillah, mak pak diuji untuk menjaga amanahNya.
Malam selasa perasan ada bintik merah berair di kawasan pampers Sofea.
Esok paginya timbul pula dalam mulut, siku dan lututnya.

Mula-mula ingatkan chickenpox tapi bila fikir semula, Sofea dah kena chicken pox masa umur setahun lebih.
Oh agaknya hari tu tak keluar habis.
Ayat saja sedapkan hati.

Malam tu bawa pergi Klinik Rosli untuk diagnosis jenis sakit dan ambil time slip sebab mak pak cuti serentak.
Doktor cakap bukan chicken pox, kalau chicken pox akan keluar dari badan dulu.Sofea kena di bahagian kaki dan dalam mulut.
Doktor sahkan kena jangkitan HFMD.
Terkejut sekejap bila dengar doktor cakap macam tu tapi tiada yang mustahil sebab waktu siang Sofea di rumah pengasuh.
Terdedah dengan persekitaran luar.
Malam tu siku dan kaki Saraa Nur pun dah timbul biji-biji merah.
Sah, dua-dua dah kena penyakit yang sama.
Kuarantin selama seminggu.

Selepas balik dari klinik, pengasuh telefon. Dia cerita anaknya dan seorang lagi anak asuhan pun kena.
Ok, kita berjemaah membersihkan rumah dan segala baju.
Rumah pengasuh ditutup sementara.

Apa itu HFMD?
Dikenali sebagai penyakit kakitangan dan mulut yang disebabkan oleh virus coxsackie.
Haihh jahat virus ni.
Mudah terjangkit kepada kanak-kanak.

Tanda-tanda biasa

Dr Ng Chung Wai, Perunding Keluarga Pakar Perubatan, SingHealth Poliklinik (Outram), dan Pengerusi, SingHealth Poliklinik Penyakit Berjangkit dan Jawatankuasa Kawalan Jangkitan, berkata: "Tanda-tanda HFMD pada kanak-kanak adalah sama dengan orang dewasa. Ruam biasanya terdiri daripada lebam merah dan lepuh yang memberi kesan tapak tangan dan / atau tapak kaki. Dalam beberapa kes, ruam mungkin hanya bintik-bintik merah atau lebam tanpa lepuh, dan juga boleh muncul di bahagian punggung, lutut atau siku. "

Gejala lain termasuklah demam, ulser di tekak dan mulut dan lidah, sakit tekak, hilang selera makan serta perasaan umum menjadi tidak sihat.

Penyakit yang ringan, yang mudah merebak di kalangan kanak-kanak melalui air liur, lendir atau cecair badan yang lain, adalah disebabkan oleh virus yang tergolong dalam kumpulan enterovirus, seperti Enterovirus 71 (EV-71) dan Infeksi Coxsackievirus. EV-71, yang lebih getir daripada dua, dikaitkan dengan otak dan komplikasi sistem saraf, dan bertanggungjawab untuk sebahagian besar kematian yang HFMDrelated rekodkan di sini. Wabak semasa di Singapura disebabkan oleh Infeksi Coxsackievirus agak lebih ringan.

Orang dewasa juga boleh terkena HFMD.
Adakah orang dewasa lebih tahan?

Walaupun pendedahan kepada hidung, air liur, najis atau cecair badan orang yang dijangkiti meletakkan setiap orang pada risiko yang lebih tinggi dijangkiti HFMD, orang dewasa biasanya membentuk imuniti kepada virus. Walau bagaimanapun, di kalangan orang dewasa yang mempunyai keadaan perubatan asas yang menjejaskan fungsi sistem imun mereka, risiko adalah lebih tinggi. Pada masa ini tiada vaksin untuk melindungi terhadap HFMD.

"Tidak ada perbezaan dalam perkembangan penyakit di kalangan orang dewasa berbanding kanak-kanak, dan komplikasi yang berpotensi dalam kes-kes HFMD dewasa adalah sama seperti orang-orang kanak-kanak," kata Dr Ng.

Komplikasi yang paling kerap HFMD adalah dehidrasi ulser mulut kadang-kadang boleh menjadi teruk sehingga mengganggu pengambilan cecair. Dehidrasi juga boleh berlaku jika terdapat muntah berterusan.

Bagaimana ia dirawat

Tiada rawatan khusus untuk HFMD, tetapi ubat boleh didapati untuk melegakan demam dan kesakitan. Berehat di rumah dan minum banyak cecair akan membantu proses pemulihan. Jika ulser mulut adalah masalah, diet yang lembut dengan makanan seperti bubur mungkin lebih mudah untuk makan.

"Perhatikan juga tanda-tanda lain yang dimasukkan ke hospital mungkin diperlukan bagi kes-kes yang lebih teruk atau komplikasi," kata Dr Ng.

Memutuskan rantaian penghantaran juga penting. Anda boleh membantu menghalang penyebaran HFMD kepada orang lain dengan menjauhi tempat-tempat awam, mengelakkan hubungan rapat dengan ahli keluarga, menjaga harta benda anda seperti tuala, pakaian dan perkakas makan berasingan dan hanya akan kembali bekerja sebaik sahaja semua lepuh telah kering.

Apa yang perlu anda tahu tentang HFMD:

Bagaimana saya boleh melindungi diri saya terhadapnya?

  • Basuh tangan dengan kerap dan memastikan langkah-langkah kebersihan
  • Elakkan pendedahan dari hidung, air liur, najis atau cecair badan orang yang dijangkiti
  • Jangan berkongsi perkakas makan.
  • Pastikan alat permainan, buku, perkakas makan, tuala dan pakaian bersih.
  • Elakkan berhubung rapat seperti memeluk atau mencium
  • Bersih dan membasmi mainan dan peralatan dengan teliti jika digunakan sebelum ini oleh seseorang yang dijangkiti HFMD


Apakah yang perlu saya lakukan sekiranya saya dijangkiti HFMD?

Penyakit ini sendirinya, yang bermakna ia biasanya akan hilang dalam 5-7 hari. Dalam tempoh itu, anda perlu memastikan anda mendapat rehat dan air yang secukupnya. Tukar ke pemakanan yang lembut jika ulser mulut menyebabkan kesakitan yang terlalu banyak.

Apa komplikasi yang perlu saya perhatikan?

  • Sesak nafas
  • Mengantuk dan kekeliruan
  • Sakit kepala yang teruk
  • Kekakuan leher
  • Muntah
  • Pengambilan oral
  • Sawan
  • Berjumpa doktor dengan segera jika tanda-tanda seperti dipatuhi.


Untuk info lanjut :
http://www.healthxchange.com.sg/healthyliving/childrenhealth/Pages/HFMD-Parents-Can-Catch-It-Too.aspx






Disebabkan ini adalah jangkitan virus, dua perkara penting yang perlu dilakukan ialah menaikkan sistem imun
badan/ antibodi dan mengambil makanan anti viral untuk melawan jangkitan virus.
Berubatlah dengan MAKANAN.
Saya tak bagi Sofea makan ubat biar pun doktor berkeras nak bag PCM. 
Dalam bilik rawatan saya jawab ok tapi di kaunter saya tak ambil dengan alasan ada lagi sebotol di rumah.
Kasihan bakteria baik dalam badan, tengah berperang dengan bakteria jahat tapi dilemahkan pula oleh PCM.

Antara yang saya amalkan untuk merawat Sofea :

1.Sebelum sarapan,bagi minum sesudu VCO - berfungsi untuk naikkan imun badan.
2. Beri makan yogurt asli. Bagi yang sejuk lagi cepat habis. Aiskrim katanya. Yogurt mengandungi probitiokuntuk menbantu menguatkan antibodi dan melawan bakteria jahat.
3. Disebabkan dalam mulut Sofea ada ulser, saya buat bubur nasi dengan bawang putih dan sup ayam dicampur dengan halia dan kunyit tumbuk. Halia dan kunyit pun antara contoh makanan anti viral. Berselera anakku makan sebab senang nak telan. Bawang putih sumber prebiotik. Prebiotik merupakan makanan (nutrisi) untuk probiotik.
4. Minum air rendaman lemon sebagai sumber vitamin C dan menyejukkan badan. Ini juga dapat mengelakkan dehidrasi.
5. Boleh juga beri madu tapi Sofea tak suka telan madu.Ubat katanya, nanak nanak bat bat.

Untuk Saraa pula, sebab dia memang full breastfeed, saya pun ambil menu yang sama macam Sofea dan telan satu sudu kecil minyak habatussauda sebelum sarapan.
Kemudian bagi susu dengan kerap. 

Selain itu,  saya bersihkan lantai dengan cecair dettol, bilas baju dan mainan anak-anak dengan cecair dettol.
Jaga kebersihan rumah. 
Setiap hari vakum rumah dan jemur bantal dan tilam anak.
Bahagia mak jadi surirumah sepenuh masa :))

Alhamdulillah, selepas 3 hari anak-anak dah sihat
.Hati mak gembira. 
Terus ajak papa dorang pergi taman Alam Impian. 
Pening kepala mak tak keluar rumah berhari-hari.
Ganjaran untuk Sofea sebab berkelakuan baik dan cepat sembuh.
 Bagi dia berlari-lari untuk keluarkan peluh.






Seronok dia dapat keluar rumah.



Saraa sedap tidur disapa angin petang.


10 comments:

ruzianiza mohd sharif said...

No whatsapp saya 0123566773...saya risau sangat coz anak saya alaminya sekarang....

ruzianiza mohd sharif said...

Saya cuma nak tau PCN dan VCO tu apa n sofea masa kena tu brapa tahun?yogurt asli tu yg jual kat pasaraya mcm product nestle tu ker?

Safiya Amaran said...

Banyak info hfmd. Terima kasih kerana Share.

Ramai ibu bapa rasa risau bila anak kena hfmd.

Tahun ni memang ramai yg kena


Jemput baca..saya akan buat penulisan bersiri tentang hfmd
Bahayakah Penyakit HFMD (Penyakit Tangan, Kaki Dan Mulut)? | Let Us Be Healthy - http://safiyaamaran.com/2015/04/bahayakah-penyakit-hfmd-penyakit-tangan-kaki-dan-mulut/

Safiya Amaran said...

Banyak info hfmd. Terima kasih kerana Share.

Ramai ibu bapa rasa risau bila anak kena hfmd.

Tahun ni memang ramai yg kena


Jemput baca..saya akan buat penulisan bersiri tentang hfmd
Bahayakah Penyakit HFMD (Penyakit Tangan, Kaki Dan Mulut)? | Let Us Be Healthy - http://safiyaamaran.com/2015/04/bahayakah-penyakit-hfmd-penyakit-tangan-kaki-dan-mulut/

nor ezam said...

Huhuu.. anak saya yg berusia 9 bulan sedang mengalami penyakit nie.. sayu haru resah saya bila lihat anak mengelitik gatal dan pedih menangis teresak2..

Azuma d. Kazuma said...

Sya kena jangkitan ni pada telapak kaki, dn sngat risau. Masa ni ianya masih ada, sya akan ikuti cara rawatan yg diberi. Sya risau sbb bila sya pijak permukaan lantai, seolah-olah kaki saya terkena jarum. Bila tengok, daah, kna jangkitan. Terima kasih infonya.

Fade Hasbi said...

Terima kasih atas perkongsian ni. Suami suspect HFMD tapi dr masih confuse dengan allergy ubat sbb tanda2 sama. previously dah demam, tapi bintik merah kat tgn muncul kemudian. Ulser pula muncul sebelum demam. Hehehe confuse2

haririsatay said...

saya pun sama,alah ubat demam atau hfmd.

hariri satay said...

saya pun sama,alah ubat demam atau hfmd.

Unknown said...

Anak ptma n kedua tgh mengalami...yg adik da dkt 3 hr..bintik2 da kebah c kit..tp yg kakak br kena smlm..mlm ni x leh tido asyik bgaru ja kat tapak kaki...ksian tgk anak mumy...hmm