06 December 2012

Kenapa Perlu Makan Malam Terakhir Pada 7 PM

Kenapa dan Mengapa ??

Kita makan dan aktif pada siang hari. Pada waktu malam badan kita tidak aktif dan semasa tidur kita menggunakan makanan yang kita makan pada siang hari untuk membersihkan, mengekalkan dan membaiki badan kita. Setelah meningkat pada waktu pagi, kita menghapuskan lebihan fizikal dan bertenaga berkumpul pada waktu malam melalui rutin pagi seperti regangan, membasuh, membuang air kecil dan pergerakan usus, dan lain-lain.

Sistem penghadaman kita tidak on-call 24 jam sehari seperti yang kita inginkan. Ia hanya bersedia untuk menerima khasiat pada masa-masa tertentu.Apabila kita makan pada waktu makan biasa pencernaan kita adalah cepat dan cekap. Sebagai contoh, jika anda mula makan malam anda pada 5 petang anda mencerna makanan anda dengan cepat. Hidangan yang sama mengambil sedikit lebih lama untuk dihadam jika dimakan pada 6 atau 7 petang. Jika kita mula makan malam di 8 atau 9 pm ia mengambil masa lebih lama untuk dihadam. Apabila kita makan di antara waktu makan seperti dalam brunch (sarapan + makan tengahari), ia mempunyai kesan yang bertentangan dan sebenarnya stagnates penghadaman.

Apabila kita bangun awal dan mempunyai sarapan mudah kita sudah bersedia untuk menjadi aktif. Konsep ini mungkin lebih masuk akal apabila kita melihat dari perspektif tidur. Jika anda tidur selama enam jam dari tengah malam hingga 6 pagi, anda boleh mendapat tenaga walaupun anda mungkin mahu tidur lebih sedikit. Walau bagaimanapun, jika anda tidur enam jam 03:00-9:00 anda tidak mendapat tenang  dan ingin tidur semula. Anda bangun rasa penat dan tidak berasa bermotivasi untuk berkerja. Masa tidur anda menentukan kualiti tidur anda dengan cara yang sama kali anda memulakan makanan anda menentukan bagaimana anda mencerna dan berasa berpuas hati daripada makanan anda.

Gula dalam darah kita mengikut pergerakan matahari. Selepas tengah hari, gula dalam darah mula beransur-ansur turun supaya kita boleh meneruskan aktiviti di sebelah petang dan tidur sebelum tengah malam. Selepas tengah malam gula dalam darah kita meningkat secara beransur-ansur supaya kita boleh mendapatkan tenaga dengan cepat dan mudah pada awal pagi.

Makan makanan  pada masa yang betul membantu untuk mengawal dan menstabilkan gula darah kita. Makan tengahari faktor kawalan. Ia adalah penting untuk memulakan makanan anda pada tengah hari tidak lewat dari 1 petang untuk menstabilkan gula darah anda.

Apabila kita makan makanan berasaskan bijirin, kacang dan sayur-sayuran pada masa yang disyorkan, kita tidak mahu makan sebelum tidur atau pada waktu malam apabila kita perlu tidur. Apabila kita makan dua atau tiga hidangan memuaskan pada masa yang sesuai kita tiada keinginan untuk makan selepas makan malam kerana makan lewat malam ini membuatkan kita berasa lebih teruk dan tidak baik. Apabila kita makan makanan yang tidak sihat pada masa yang salah gula dalam darah kita gagal mengawal keseimbangan semulajadi. Jika gula dalam darah kita terlalu rendah atau terlalu tinggi, kita tidak boleh tidur dengan mudah. Jika gula dalam darah kita adalah terlalu rendah apabila kita tidur, kita perlu bangun dan makan untuk menaikkan gula dalam darah kita cukup untuk tidur.

No comments: