07 October 2014

Natural Remedi (Rawatan Alami) - Sengatan Tebuan

Assalamualaikum fillah ..

26 Sept 2014, 4.15 pm

Satu petang yang menyesakkan dada.
Kucar kacir hidup sekejap.
Anakanda kecil terpijak ekor tebuan tanah.
Luluh hati mak tengok anak meraung-raung kesakitan.
Lagi mengharukan hanya kami berdua di rumah.
Keluar masuk rumah tak tahu nak buat apa.
Panik.

Alhamdulillah ada pakcik tolong hantarkan ke klinik.
Sebelum keluar rumah, saya sapukan minyak gamat di tapak kakinya.
Naik saja motor, Saraa berhenti menangis.
Terlupa rasa sakit di tapak kakinya.
Saya sempat bagi mesej dengan Kak Adlie untuk tanyakan remedi dengan ahli JLOS.

Sampai di klinik, dorang dah bersiap-siap untuk balik.
Ambulans baru saja berlalu ke Hospital Pitas.
MA sediakan surat rujukan untuk ke hospital sementara tunggu encik suami tiba dari pekan.

5.40 pm, Hospital Pitas.

Masuk bahagian kecemasan.
Surat rujukan itu jadi bahan ketawa.
Entah apa yang lucu.
Dah rasa tak sedap hati.
Kami ni tengah risau tapi staff hospital pula melambatkan proses, lagi pun tiada pesakit yang dirawat.
Saraa dah tak merengek tapi rasa kurang selesa sebab kakinya mula membengkak.

Datang seorang MA nak bagi suntikan untuk Saraa.
Saya tanya untuk apa dan apa nama ubat.
Dia sebut piriton, untuk elakkan imflamasi sengatan.
Saya puas hati dengan jawapannya tapi kurang senang dengan soalan balasnya.
Dia bertanya - kamu tahu itu ubat apa?
Dalam hati - ya, mungkin saya tidak tahu sebab tu saya bertanya dan saya ada hak untuk tahu.

Saraa dari lahir memang bebas dari sebarang vaksin dan ubat-ubatan.
Saya minta tangguhkan suntikan tersebut.
Satu permulaan yang baik,jadi untuk apa saya nak kacau antibodi anak.
Saya telefon kakak yang bertugas sebagai MLT di hospital Likas.
Lagi soalan yang kurang menyenangkan - kakak kamu doktor pakar kah?
Alahai doktor, sebelum ni kamu tanya saya kerja apa, saya jawab surirumah.

Akhirnya kami buat keputusan untuk tidak mengambil suntikan itu.
Walaupun pihak hospital memaksa.
Atas nasihat MO dari hospital lain, sengatan tebuan tidak bertoksik dan tidak berbahaya.
Lagi pun Saraa tak tunjukkan reaksi yang negatif.
Kami bagi alasan yang agak munasabah.
Nak teruskan rawatan di hospital Likas sebab berdekatan dengan rumah.
Doktor pandang sinis.
Borang yang dorang sediakan pun tak bagi saya peluang untuk baca.

Banyak sebenarnya nak cerita tapi pendam dulu dalam hati.
Alhamdulillah Saraa dah sembuh sepenuhnya.
Masih selamat tanpa sebarang vaksin.

Sampai di rumah,saya baca mesej dari kak Adlie.
Natural remedi untuk sengatan tebuan :
- kapur sirih
- tanah liat yang berwarna putih
- sarang tebuan tanah yang di bakar

Saya pilih kapur sirih sebab tu yang ada di rumah.
Malam tu Saraa asyik menangis saja.Agaknya kakinya sakit sebab semakin membengkak.
Sebelum tidur, saya sapukan kapur sirih di tapak kakinya.
Esok paginya,mata masih mamai lg saya tengok bengkak dah surut.
Saya kejutkan encik suami minta tolong tengokkan sekali lagi.
Alhamdulillah,memang betul bengkak kakinya dah surut.
Hanya dengan kapur sirih sahaja.
Tak perlu bagi suntikan ubat.
Terima kasih sangat pada ahli JLO yang bagi jawapan untuk natural remedi.

* serik dengan layanan hospital Pitas.


No comments: